In 2024 zijn het Rijksmuseum en Axians een driejarige samenwerking aangegaan om de toegankelijkheid van de collectie van het museum voor zowel medewerkers als bezoekers te verbeteren.
Denk hierbij aan de ontwikkeling van nieuwe ICT-toepassingen voor een betere digitale beleving, crowd-control, veiligheid en communicatie in het museum. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking is de realisatie van een state-of-the-art IT-infrastructuur in samenwerking met technologiepartner Cisco. Network-as-a-Service (NaaS) vormt de digitale basis voor innovatie in de komende jaren. Axians en Cisco zorgen voor een maximale, flexibele en vooral veilige connectiviteit voor zowel de medewerkers als de vele bezoekers van het museum.
Het Rijksmuseum ontvangt jaarlijks 2,7 miljoen bezoekers voor de meer dan 8.000 kunstwerken die permanent te zien zijn, waaronder wereldberoemde werken van Rembrandt, Vermeer en Van Gogh. Dankzij de samenwerking met innovatieve partners als Axians biedt het Rijksmuseum zowel fysiek als digitaal toegang tot een wereld van kunst en geschiedenis, bijvoorbeeld via het online platform Rijksstudio, dat bijna 800.000 werken uit de collectie toegankelijk maakt.
Tom Greeve, Managing Director ICT van VINCI Energies NL: “Wij zorgen voor maximale, flexibele en vooral veilige connectiviteit voor het Rijksmuseum – voor zijn medewerkers en talloze bezoekers – om een uitzonderlijke authentieke en digitale ervaring te creëren. Dat doen we alleen met de beste technologie in combinatie met ons succesvolle Network-as-a-Service businessmodel.”